problem z glutenem
FIT Słodkie

Masz problem z glutenem? Może to nie on, lecz współczesna pszenica

problem z glutenem, dieta bezglutenowa mity, czy dieta bezglutenowa jest zdrowa, czy gluten szkodzi, czy gluten jest zdrowy,


Zapewne wielu z Was słyszało diecie bezglutenowej i o tym, jak świetnie można na takiej diecie schudnąć. Sekret zrzuconych kilogramów nie tkwi w eliminacji samego glutenu, lecz wykluczeniu przetworzonych produktów cukierniczych….
Niemniej jednak problem z glutenem został wyolbrzymiony, w dużej mierze przez koncerny produkujące żywność bezglutenową.

Jeśli masz problemy trawienne po spożyciu produktów mącznych, to niekoniecznie winą jest gluten, lecz współczesna pszenica!

Badania pokazują, że gluten sam w sobie nie jest szkodliwy dla osoby zdrowej. To raczej nietolerancja pszenicy wywołuje dyskomfort trawienny. Ponadto, eliminacja glutenu u zdrowej osoby nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem.

Wystarczy jeść świadomie i rozsądnie. Płatki owsiane, kasza jęczmienna, mąka żytnia, czy orkiszowa mają w sobie gluten, ale może się okazać, że ich spożycie nie będzie powodować problemów żołądkowo-jelitowych




Różnica pomiędzy celiakią a nietolerancją glutenu

Celiakia dotyka zaledwie 1% populacji, a szacuje się, że dalsze 6% może mieć tak zwaną nieceliakalną nadwrażliwość na gluten (NCGS)

Celiakia jest chorobą, w której dochodzi do odpowiedzi immunologicznej na spożywany gluten u osób, które są genetycznie predysponowane. Z kolei alergia na pszenicę i jej komponenty, w tym gluten, jest klasyczną alergią pokarmową. Trzecim schorzeniem związanym z glutenem jest wyżej wspomniane NCGS, któe dotyczy osób, u których nie wykryto ani celiakii ani alergii pokarmowej na gluten. Jednak badania nad tym schorzeniem wciąż nie dają jednoznacznej odpowiedzi.

Alergia na pszenicę może objawiać się reakcjami
skórnymi, dolegliwościami ze strony przewodu pokarmowego i układu oddechowego. Badania pokazują, że gluten z różnych zbóż może inaczej wpływać na nasz organizm. Przemysłowa pszenica jest modyfikowana genetycznie i ma niewiele wspólnego z odmianą z czasów naszych przodków. Osoby, które powszechnie uważały, że mają nietolerancję na gluten wcale jej nie miały! To pszenica była problemem, gdyż po spożyciu starych odmian pszenicy, jak mąka orkiszowa, czy płaskurka problemy trawienne nie wystąpiły!


problem z glutenem, nietolerancja glutenu, czy gluten szkodzi, mit diety bezglutenowej, czy dieta bezglutenowa jest zdrowa, kiedy warto wykluczyć gluten, czy dieta bezglutenowa odchudza, odchudzanie,


Włoski paradoks, czyli kuchnia oparta o gluten

Jak to właściwie jest, że Włosi praktycznie codziennie spożywają gluten w postaci chleba, pizzy, makaronu czy klusek, a nadal są zdrowi i pełni energii.
Czy Włosi mają problem z glutenem? Tutaj znowu powraca kwestia jakości pszenicy. Najmniej zdrowa i przetworzona wersja pszenicy występuje w Stanach Zjednoczonych. To właśnie Amerykanie najczęściej są zaskoczeni brakiem niestrawności, gdy przebywają we Włoszech albo innych krajach europejskich.

Warto też zaznaczyć, że nie tylko odmiana czy jakość ziaren pszenicy ma znaczenie, ale także sposób zbierania.
Praktyki zbioru pszenicy w Stanach i we Włoszech są całkiem inne. W produkcji konwencjonalnej kilka dni przed zbiorem, pszenica jest wysuszana za pomocą środka o znanej nazwie glifosat. Związek ten ma zadanie zwalczenie wszelkiego rodzaju chwastów i zebranie samej pszenicy.
Dr dr Stephanie Seneff specjalizują się w badaniu glifosatu, zwróciła uwage
na fakt, że problemy trawienne pojawiające się po spożyciu pszenicy mogą wynikać z faktu, że jest w niej obecny glifosat. To właśnie stosowanie glifosatów do suszenia pól pszenicy to najprawdopodobniej przyczyna problemu z glutenem.


Objawy nietolerancji glutenu, a raczej tego, co jest do zbóż dodawane!


Gluten kiedyś,a gluten dziś….zapytaj swoją babcię, czy w czasach młodości miała wzdęcia, zgagę czy biegunkę po zjedzeniu chleba na kolację 🙂
Zapewne nie,bo pieczywo za jej czasów, mimo że zawierało w sobie pszenicę nie zawierało tak wiele nawozów i związków chemicznych. Za Twoje problemy trawienne może odpowiadać glifosat, a nie sama pszenica. Problem z glutenem może być bardziej skomplikowany.

Nietolerancja “współczesnego” glutenu to nie tylko dolegliwości ze strony układu pokarmowego, ale także:
– bóle stawów
– wypryski oraz inne wysypki skórne
– zmęczenie
– mgła mózgowa i problemy z koncentracją
– osteoporoza
– choroby autoimmunologiczne

Nietolerancja glutenu cały czas jest badana i nie do końca można stwierdzić, czy osoby, które źle się czują po zjedzeniu pszenicy, rzeczywiście źle tolerują samą pszenicą, gluten w niej zawarty, glifosat, a może po prostu węglowodany. Nadwrażliwość na jakikolwiek z wyżej wymienionych składników może wywołać stan zapalny w organizmie. Dotyczy to szczególnie osób z zespołem jelita drażliwego. Bardzo często jednak wystarczy wykluczyć pszenicę, a wiele objawów mija. Problem z glutenem, a może problem tkwi właśnie w samej pszenicy produkowanej na potęgę?


Negatywna reakcja na węglowodany zawarte w pszenicy!

Wielu naukowców uważa, że problem z samą pszenicą nie wynika z białka, czyli glutenu, a węglowodanów, z których się składa. Węglowodany te – zwane FODMAP, w przypadku fermentowalnych oligosacharydów, disacharydów, czy monosacharydów i polioli – mogą powodować wzdęcia podczas fermentacji w jelitach. FODMAP podrażnia jelita i powoduje objawy, takie jak gazy, biegunka czy wzdęcia. U wielu pacjentów dostrzega się poprawę objawów zespołu jelita drażliwego po zastosowaniu diety o niskiej zawartości FODMAP. Jak więc widać po wielu badaniach, problem z glutenem został za bardzo uogólniony. A diagnoza osób źle tolerujących produkty mączne może mieć różne podłoże.

Niemniej jednak produktów bogatych w FOODMAPs jest dość sporo i to także te, które w ogólnym ujęciu są uznawane za zdrową żywność. Gdzie więc są te FODMAP i jakich pokarmów należy unikać, jeśli podejrzewasz, że to może być Twój problem? To między innymi takie produkty jak : rośliny strączkowe, czosnek, cebula, szparagi, karczochy, kukurydza, jabłka, gruszki, brzoskwinie, arbuz, pszenica, jęczmień, żyto, mleko i śmietana. Jak widać Twoje dolegliwości jelitowe to niekoniecznie musi być problem z glutenem. Zapominamy, że diagnoza może wymagać głębszej analizy.
Jeśli nie masz problemów z jelitami, zdecydowanie powinieneś cieszyć się tymi produktami. Ale jeśli ograniczenie FODMAP z diety przynosi ulgę po latach objawów, warto spróbować.


problem z glutenem, nietolerancja glutenu, czy gluten szkodzi, mit diety bezglutenowej, czy dieta bezglutenowa jest zdrowa, kiedy warto wykluczyć gluten, czy dieta bezglutenowa odchudza, odchudzanie,



Produkty bezglutenowe to nie zawsze dobry wybór!

Eliminacja glutenu ma też swoje plusy, gdyż wtedy przestajemy spożywać ciastka, bułeczki, chrupki i inne gotowe produkty, które oprócz niskiej jakości pszenicy zawierają też niezdrowe tłuszcze trans.
Ponadto mąkę pszenną można zastąpić tym samym dobrymi jakościowo mąkami bezglutenowymi, jak mąka jaglana, mąka owsiana (z certyfikatem), mąka z komosy ryżowej, czy z ryżu brązowego. Dla osób ciekawych nowych smaków na pewno zastosowanie znajdzie mąka kasztanowa, teff, a także z orzechów. Problem z glutenem można wyeliminować, ale jedynie poprzez sięganie żywność naturalną, nieprzetworzoną, a nie po bezglutenowe zamienniki popularnych przekąsek.

Ale rynek niestety nie pomaga w świadomych wyborach…. Jeśli sięgasz po nieprzetworzone produkty, to dieta bezglutenowa będzie dobrym wyborem, ale jeśli w Twojej diecie znajduje się wiele zamienników glutenowych potraw, jak batoniki, ciastka, chleb paczkowany czy pizza, to niestety ale wpadasz w błędne koło.

Gotowe produkty bezglutenowe mogą być gorszym wyborem, niż zwyczajna drożdżówka zrobiona w domu czy kromka chleba żytniego z piekarni.
Alejka z bezglutenową żywnością zawiera jedne z najbardziej przetworzonych produktów spożywczych w sklepie spożywczym.



Dlaczego należy uważać wybierając produkty bezglutenowe?

żywność bezglutenowa podnosi poziom cukru we krwi wyżej niż wszystkie inne produkty – produkty bezglutenowe zastąpiły gluten składnikami skrobiowymi, takimi jak skrobia z tapioki, skrobia ziemniaczana, skrobia kukurydziana i mąka ryżowa. Zawartość cukru w ​​tych składnikach jest wyższa niż w pszenicy, cukrze, a nawet batonach.

żywność bezglutenowa zmienia florę jelitową. Spożywanie bezglutenowych węglowodanów / cukrów „zachęca” niezdrowe gatunki bakterii do “wspinania” się w górę przewodu pokarmowego, zjawisko, które prowadzi do przerostu bakterii w jelicie cienkim (SIBO),co z kolei zwiększa ryzyko chorób

żywność bezglutenowa wykorzystuje cukier, aby zastąpić smak utracony po usunięciu ziaren i prawie niemożliwe jest znalezienie produktu bezglutenowego bez dodatku rafinowanego cukru. Często na liście składników pojawia się cukier w wielu różnych postaciach: syrop kukurydziany, maltodekstryna, dekstryna, cukier itp.

żywność bezglutenowa zawiera oleje pro-zapalne– olej kukurydziany, sojowy czy palmowy są bardzo niezdrowe. Oleje te są bogaty w kwasy tłuszczowe omega-6, które zwiększają ryzyko chorób układu krążenia oraz przyczyniają się wzrostu poziomu trójglicerydów we krwi.

produkty bezglutenowe często są wytwarzane z kukurydzy lub soi, które są modyfikowane genetycznie (GMO) – problem z glutenem może okazać się błahostką, gdy sięgasz po żywność bezglutenową zawierającą składniki kukurydzy i soi (mączka kukurydziana, skrobia kukurydziana, syrop kukurydziany, olej sojowy, lecytyna sojowa). Znajdują się one w wielu bezglutenowych makaronach, krakersach, czy ciastkach. Zwłaszcza jeśli kupujesz produkty wyprodukowane za granicą. Jeśli krajem pochodzenia jest USA, to możesz być pewien, że wykorzystano właśnie kukurydzę lub soję modyfikowaną genetycznie.


Dla przeciętnego człowieka gluten nie jest szkodliwy dla zdrowia. Dowody sugerują, że odchodzenie od diety bezglutenowej może w rzeczywistości zmniejszyć spożycie bardzo potrzebnych witamin i minerałów oraz zwiększyć spożycie niezdrowych tłuszczów i cukrów. Jednak osoby z celiakią, wrażliwością na gluten czy ściślej na pszenicę powinny unikać produktów glutenowych. W przypadku wrażliwości i nietolerancji niezdiagnozowanej jako celiakia, eliminacja przemysłowej pszenicy powinna już w znacznym stopniu poprawić Twoje samopoczucie, trawienie i stan jelit.
Problem z glutenem jest zjawiskiem bardzo złożonym i wymaga indywidualnego podejścia. Wiele cierpliwości i obserwacji swojego organizmu po spożyciu glutenu, pszenicy czy produktów bogatych w foodmaps.

czy dieta bezglutenowa odchudza, odchudzanie a gluten, czy gluten jest problemem, czy pszenica tuczy, dlaczego pszenica jest niezdrowa, zespół jelita drażliwego, blog dietetyczny, edukacja dietetyczna



Źródła:
1) Is going gluten-free good for you?
2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5866307/
3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5866307/
4) https://medium.com/@cfrei/9-reasons-why-most-gluten-free-foods-are-bad-for-you-c7eabf91017a
5) https://www.health.harvard.edu/blog/going-gluten-free-just-because-heres-what-you-need-to-know-201302205916

2 komentarze

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *