Cykl - 7 Wspaniałych,  Rozmaitości

Jak zarządzać czasem? Sposoby na bycie produktywnym.

jak zarządzać czasem, proste metody

Jak zarządzać czasem, by robić tyle samo i mieć przy tym więcej wolnych chwil dla siebie. Zapewniam, że to możliwe! Wystarczy wrócić do prostoty i przyjrzeć się swojej naturze. A ponadto zrezygnować z tych wszystkich wpółeczesnych rozpraszaczy i złodziei czasu.

Coraz częściej dopada mnie wrażenie, że współczesność nie pasuje do mojej mentalności i życia, które uważam osobiście za wzór. Pęd, potrzeba pracy i ciągłego samodoskonalenia, trochę jak walka z własnymi możliwościami. Surowość wobec samego siebie coraz bardziej się wzmacnia, skala wyrozumiałości z kolei się obniża. A po co?

Czy nie lepiej nauczyć się mądrze zarządzać czasem, ale też nie wypełniać kalendarza po samego brzegi? Może warto spróbować przyjrzeć się planowaniu i organizacji czasu, żeby nauczyć się mądrze wykorzystywać każdą minutę.
Tym wpisem chcę Wam dać odpowiedzi na pytanie “jak zarządzać czasem”. Ja znaleźć więcej wolnego czasu, a przy tym by Twoja produktywność i wydajność wzrosła.
Koniec z walką ze swoją naturą oraz stylem życia. Czas nauczyć się pracować ze sobą i słuchać swojego ciała oraz umysłu. Zamiast dopasowywać swój rytm dnia do danej metodologii, zobaczysz, że lepiej jest słuchać swojej osobowości i planować dzień zgodnie ze swoim indywidualnym rytmem.

Przestajemy walczyć, a zaczynamy słuchać. Moim celem jest pokazać Ci, że możesz znaleźć więcej wolnego czasu, ale drugą bardzo ważną kwestią jest to, żeby ten dodatkowy czas spędzić na tym, co daje Ci przyjemność—-> ten czas jest na potrzeby Twojej regeneracji, rzeczy, które dają Ci satysfakcję i radość. Koniec z ciągłym pędem i dociskaniem gazu 😉 Wracamy do przeszłości i afirmacji prostego życia!


Krok 1: Zarządzanie czasem, a zarządzanie energią- zmiana kolejności.

Jak zarządzać czasem? Bardzo często mówi się o zarządzaniu czasem, lecz tak naprawdę chodzi tutaj o dopasowanie danych czynności do naszej efektywności w ciągu dnia. Nie warto na siłę stawać się rannym ptaszkiem i zabierać się za pracę. Ta praca będzie trwać dłużej, bo Nasz poziom energii, kreatywności, chęci jest niższy.
Automatycznie więc dane zadanie będziemy wykonywać dłużej, niż gdybyśmy trzymali się pory, w której mamy najwięcej energii.

Jak zarządzać czasem, by go nie tracić? Lepiej jest wykonywać określone zadania w określonych momentach. Jaką energię masz rano? Popołudniu? Na wieczór? Określ zadania, do których najlepiej pasuje każdy poziom energii i pora dnia. Jeśli Twoja kreatywność jest wyższa rano, to zabierz się za działania ją wymagającą. Jeśli rano potrzebujesz więcej czasu na rozruszanie, to nie zmuszaj się do energicznych ćwiczeń, czy wypadu na siłownię. Efekt będzie odwrotny, bo zabraknie symbiozy z Twoim rytmem i nie będziesz już w stanie się zregenerować, bo nie będzie odpowiedniej energii.


Krok 2: Przygotuj się dzień wcześniej- wykorzystaj wieczór na podsumowanie.

Udowodnione jest, że zrobienie listy zadań na kolejny dzień sprawia, że będziemy bardziej zorganizowani i prawdopodobieństwo zrealizowania planów jest wyższe. Samo zaplanowanie w głowie niestety nie wystarczy. Siłę tutaj odgrywa wizualizacja planów ?

Warto zrobić też podsumowanie danego dnia- ważna jest weryfikacja, czy czasem kalendarz nie został wypełniony po brzegi- rezerwa czasowa musi zostać zachowana. Po takim podsumowaniu danego dnia powinniśmy od razu zaplanować kolejny. Zdecydowanie łatwiej jest skorygować lub ustalić kolejne cele, jeśli wiemy jak wyglądała realizacja zadań z danego dnia.

Czasem trzeba zmniejszyć listę obowiązków, czasem przeorganizować dzień .Może się bowiem okazać, że jakaś aktywność zajęła Nam mniej czasu, niż myśleliśmy. Planowanie kolejnych dni warto opierać na analizie realizacji planów dnia bieżącego i tych poprzednich również ?


Krok 3: Nie otwieraj wiadomości e-mail do południa.

Brzmi prosto. Nikt tego nie robi. Zajęło mi trochę czasu, aby zrezygnować z chęci otwarcia skrzynki odbiorczej, ale w końcu zdałam sobie sprawę, że wszystko może poczekać kilka godzin. Zamiast już od rana „siedzieć” na skrzynce mailowej, lepiej robić to 2-3 razy dziennie, ale dopiero po wykonaniu najważniejszych rzeczy. Maile mogą poczekać- nikt nie zamierza wysłać Ci e-maila na temat prawdziwej sytuacji kryzysowej, więc zostaw swój e-mail w spokoju przez kilka pierwszych godzin każdego dnia. 

Wykorzystaj poranek, aby zrobić to, co ważne, zamiast reagować na to, co jest „pilne”. Lepiej jest później skupić na odpisywaniu na maile, niż po trochu w ciągu całego dnia.

Lepiej rano poświęcić trochę czasu na aktywność fizyczną, aniżeli przeglądanie skrzynki mailowej od samego rana po kilka razy dziennie. Jak zarządzać czasem


Krok 4: Wyłącz telefon i pozostaw go w innym pokoju.

Odcięcie od rozpraszaczy jest bardzo ważne, a telefon to jeden z głównych. Ważne, żeby umieścić go w miejscu niewidocznym, najlepiej również w odległości od miejsca pracy, żeby zajrzenie do niego wymagało na przykład wstania i przejścia ?

Eliminuje to potrzebę sprawdzania wiadomości tekstowych, Facebooka, Twittera itp. 
Ta prosta strategia eliminuje prawdopodobieństwo popadnięcia w „pół pracę”, gdzie tracisz czas na dzielenie uwagi na bezsensowne zadania
. Badania pokazują, że wielozadaniowość zmniejsza naszą koncentrację i efektywność. Pamiętajcie, że lepiej wykonać jedną rzecz, ale porządnie, niż kilka po łebkach.

zarządzanie czasem


Krok 5: Pracuj w chłodnym miejscu. Jak zarządzać czasem

Czy zauważyłeś kiedyś, jak czujesz się mokry i ospały w gorącym pokoju? W bardzo ciepłym pomieszczeniu organizm zaczyna gorzej funkcjonować, serce inaczej bije, czujemy się bardziej zmęczeni i ospali. Rozgrzewanie organizmu powinniśmy zostawić na wieczór, gdy przygotowujemy się do snu.

Obniżenie temperatury lub przejście do chłodniejszego miejsca jest łatwym sposobem na skupienie umysłu i większość koncentrację. Zimno jest czynnikiem aktywującym, pobudzającym, dlatego też wyniki badań wskazuję na to, że pomieszczenie, w którym pracujemy powinno być chłodniejsze. Jak zarządzać czasem



Krok 6: Usiądź lub wstań– gimnastyka “biurowa” to zbawienie.

Kiedy siedzisz zgarbiony, twoja klatka piersiowa jest w pozycji złożonej, a twoja przepona przyciska się do dolnej części płuc, co utrudnia oddychanie. Oddech to zbawienna czynność, bo przecież zawsze gdy się zdenerwujemy albo zaczynamy tracić kontrolę nad emocjami zaczynamy brać głębsze oddechy.

Pozycja prosta lepiej dotlenia i ułatwia oddech- staje się on głębszy, dzięki czemu Nasz mózg jest lepiej dotleniony. Warto też od czasu do czasu wstać albo zrobić tak zwaną gimnastykę kanapową- poruszać rękami i nogami góra-dół. W rezultacie pobudzisz trochę ciało, mózg dostanie więcej tlenu i będziesz mógł lepiej się skoncentrować. Jak zarządzać czasem


Krok 7: Opracuj „procedurę przed grą”, aby rozpocząć dzień.

Moja poranna rutyna zaczyna się od wypicia ciepłej wody z cytryną. Niektóre osoby rozpoczynają dzień 10 minutową medytacją, wypiciem kawy i czytaniem gazety. Poranna rutyna, to wcale nie taka błaha sprawa.  Ten drobny, stały punkt dnia sygnalizuje mózgowi, że nadszedł czas, aby przejść do trybu pracy lub trybu ćwiczeń lub dowolnego innego trybu, w którym musisz być, aby wykonać swoje zadanie. 

Dodatkowo, rytuał „przedmeczowy” pomaga przezwyciężyć brak motywacji i załatwić sprawę, nawet jeśli nie masz na to ochoty. Nasz mózg wykonywaną czynność z kolejnym krokiem który zamierzamy podjąć. Dlatego też czasem pominięcie jakiegoś etapu sprawia, że czujemy się zagubieni, że czegoś Nam brakuje, jakbyśmy o czymś zapomnieli. Warto wyznaczyć sobie jakąś stałą czynność, która będzie sygnalizować rozpoczęcie pracy, ale także jej zakończenie.

Ja na przykład na koniec pracy piję szybką kawę, a gdy zabieram się za coś pilnego idę zrobić yerba mate. Na mnie to działa, bo nawet w weekend pijąc właśnie wspomnianą yerba mate czuję się bardziej zmotywowana do działania. ? To są podświadome impulsy, które wpływają na aktywność Naszego mózgu.

Podsumowanie: Jak zarządzać czasem

Jak więc efektywnie zarządzać czasem i cieszyć się dodatkowymi chwilami?
Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy, że tak małe zmiany mogą mieć tak duży wpływ na wzrost wolnego czasu. Każdy z Nas jest zajęty i ma różne obowiązki, ale kierując się zasadą minimalizmu będziemy mieli więcej czasu na przyjemności. Dodatkowo zadanie, których się podejmujemy będą lepiej wykonane. Lepiej mniej, a lepiej, po prostu!

Jeśli jesteś ciekawa/y jak wygląda MÓJ PRZYKŁADOWY TYDZIEŃ, to zapraszam do tego wpisu- Jak zaplanować produktywny tydzień- moje kroki

Gdy utniemy ilość czynności priorytetowych, skrócimy czas ich wykonania czy przeorganizujemy dzień, tak żeby wykonywać je w najkorzystniejszym momencie dnia, to zauważymy, że znalezienie chwili na:

-Gotowanie
-Aktywność fizyczną
-Rozwój osobisty
-Prawdziwy relaks

Nie będzie już tak trudne!!!

Każdy z Nas zasługuje na sukces i bycie szczęśliwym. Najważniejsze, to wygospodarować czas na to, co się dla Nas liczy. Nie realizujmy planów innych, czy wizji, które są Nam narzucane. Powinniśmy poświęcać czas temu, co daje Nam radość i satysfakcję. Czasu nikt Nam nie odda, pamiętajmy o tym ?

jak zarządzać czasem, jak wydajnie pracowac i byc produktywnym
Linki:

1) Manipulate Time With These Powerful 20 Time Management Tips
2) Steps to More Effective Time Management
3) Habits of productive people
4) Simple Ways to Become a More Productive Person

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *