mąka low carb
Zdrowie,  Dobre produkty/ Zamienniki,  Inne,  Low carb

Dieta low carb- jakich mąk można używać

dieta low carb, mąka low carb, mąka niskowęglowodanowa,

 

Dzisiejszy wpis jest poświęcony mąkom, ale nie tym typowym, lecz tym,na które dieta low carb pozwala. Ogromnie lubię sprawdzać właściwości każdej z jej typów. Generalnie gotowanie, pieczenie to dla mnie pewnego rodzaju eksperyment- sprawdzanie reakcji, jakie zachodzą 😉

Chyba przetestowałam już większość dostępnych na polskich rynku rodzajów mąk 😀 Ostatnio eksperymentuję z mąkami białkowymi czy bardziej tłuszczowymi, które mają obniżają zawartość węglowodanów. Taki typ mąk będzie świetny dla osób na diecie ketogenicznej czy po prostu low carb.

Jest to na pewno super rozwiązanie zarówno dla osób, które szukają alternatyw dla źródła białka w diecie- weganie z powodzeniem mogliby sięgać właśnie po takie wersji mąk. Dieta low carb byłaby raczej ciężka do skomponowania dla wegetarian, ale z pewnością pewne produkty z tej diety sprawdzą się jako idealne źródła witamin i białka- ziarna, pestki oraz orzechy, zdrowe oleje i oczywiście mąki nisko-węglowodanowe 🙂

Ponadto mąki niskowęglowodanowe sycą na dłużej i idealnie sprawdzą się w diecie diabetyków, osób borykujących się z gospodarką cukrową, czy po prostu tych, którzy kierują się zasadami diety niskiego indeksu glikemicznego 🙂

Dziś więc zapraszam na moje spostrzeżenia dotyczące mąk low-carb 🙂


1). Mąka kokosowa– idzie na pierwszy rzut, bo jest to jedna z najbardziej dostępnych mąk niskowęglowodanych. Mimo że kokos z natury jest tłusty, to makro mąki kokosowej może się bardzo różnic! Dlatego chciałam uczulić i zwrócić uwagę na skład…Ilość węglodowanów może diametralnie się różnić- taka mąka może zawierać w niektórych przypadkach nawet 40 gramów węglowodanów. Przy czym ze spokojem znajdziecie wersje z 20 gramami i to już jest naprawdę okej 🙂 Mąkę kokosową trzeba dobrze wyczuć, jest całkiem inna od tradycyjnej. Nie zawiera glutenu, więc ciężko będzie uzyskać z niej produkty pulchne.

Przy czym jest ona idealnym składnikiem kruchego ciasta czy ciasteczek. Z powodzeniem też wyjdą babeczki, ale będą one bardziej treściwe. Należy pamiętać, że mąka kokosowa chłonie więcej płynu, dlatego na przykład kruche ciasto musi być trochę bardziej luźne, bo podczas pieczenia wilgotność ta zostanie zabsorbowana przez mąkę. Zbyt suche ciasto kruche będzie popękane.
Mąka kokosowa może być spożywana też na surowo! Jest to świetny zagęstnik kremów, czy baza do zdrowych kulek, cukierków 🙂 Mogłabym śmiało powiedzieć, że dieta low carb opiera się w dużej mierze na słodkich przepisach z użyciem mąki migdałowej.
Dodatek mąki kokosowej sprawdzi się też np. do budyniu czy owsianki, gdyż zagęszcza, a dodatkowo dzięki temu można zmniejszyć ilość skrobi czy płatków owsianych 😉


dieta low carb


2. Mąka migdałowa– jedna z moich ulubionych. Bardzo naturalna w smaku i jedna ze smaczniejszych opcji po prostu. Może być z powodzeniem spożywana na surowo- zresztą ta wersja jest najzdrowsza! Podczas pieczenia mogą utleniać się zdrowe kwasy tłuszczowe. Ten negatywny efekt może być zneutralizowany, gdy sięgniemy po odtłuszczoną mąkę migdałową– choć na tę chwilę jest to dość rzadka wersja na polskim rynku.
Osobiście, mąkę migdałową używam do kruchego ciasta, do babeczek, sconesów, czy nawet ciast ucieranych! Polecam gorąco np. ciasto migdałowo-serowe. Cudowne! Mąka migdałowa pojawia się coraz częściej jako główny składnik chlebów niskowęglowodanowych. Na koncie mam sporo obejrzanych filmów dotyczących receptur na chleby low carb i przyznam, że mąka migdałowa jest jednym z lepszych zastępników 🙂

Jeśli chodzi o poddawanie jej obróbce termicznej, to raczej skłaniam się do robienia tego sporadycznie. Szkoda tych wartościowych tłuszczów, a dodatkowo nie chcemy przecież zbyt często sięgać po tłuszcze trans. Chociaż warto zaznaczyć, że i tak ilość tłuszczów, które się utleniają nie jest wysoka. Dodatkowo można także użyć odtłuszczonej mąki migdałowej, wtedy nie musimy się o to martwić w ogóle 🙂

Jeśli używasz tradycyjnej mąki migdałowej, to najlepiej sprawdzi się ta, która jest bardzo dobrze zmielona. Dodawana do biszkoptu, czy ciast ucieranych nadaje im wilgoci. Kruche ciasto z dodatkiem mąki migdałowej ma jeszcze lepszą strukturę i smak!

Najbardziej zmieloną zakupiłam akurat w  sklepie NATURIK


mąka low carb, mąka migdałowa, dieta low carb, wypieki z mąką migdałową



3. Mąka łubinowa– moje ostatnie odkrycie! Mała ilość węglowodanów i super stosunek białka do tłuszczu. Pełni świetną rolę tzw. zlepiacza. Ma też piękny żółty kolor. W mojej kuchni z powodzeniem sprawdza się jako składnik gofrów- wystarczą, jajka, woda/mleko i mąka łubinowa. Kruche ciasta też wychodzą super. Jednak cały czas uczę się dobrze ją stosować- na ten moment testuję ją w wypiekach bardziej płynnych, jak biszkopt, ciasto muffinkowe czy ucierane, chleb, flatbread czy gofry. Tutaj nie ukrywam, że może ona być kapryśna i zamiast wypieczonej babeczki uzyskamy gliniastą kulkę.

Myślę,że istotna jest tutaj kwestia poznania jej właściwości. Mąka łubinowa to też świetny zagęstnik kotletów, placków warzywnych, czy sosów. Dieta low carb to dla mnie przede wszystkim szukanie zdrowych produktów i ta mąka właśnie taka jest! Przewidują jej świetlaną przyszłość i przyznam, że sama czekam, aż w internecie pojawi się więcej przepisów z jej zastosowaniem. Ogromnym plusem tej mąki jest umiarkowany koszt- 500 gramów kosztuje około 7 zł. Nie jest to niska cena, ale na tle innych mąk low carb jest to przystępna cena.- polecam sklep NATURIK . Tam do tej pory znalazłam najlepszą ofertę.




4. Mąka z ziaren słonecznika, pestek dyni i sezamowa– dodałam te trzy mąki pod jeden podpunkt, z racji że są to mąki z ziaren.
Głównie stosuję te mąki jako dodatek do kotletów, do panierek czy zagęstnik np. płaskich chlebów typu flat bread. Sezamowa też to świetny dodatek do pancake’ków, ale tych gęstych i małych, żeby dało się swobodnie przewracać. Oprócz tego mąka sezamowa to też idealny “dosmaczacz” kremów i też dobry zagęstnik kulek, batonów, spodów surowych 🙂 Moja propozycja to wymieszanie np. twarogu, śmietanki oraz dosypanie mąki sezamowej. Wychodzi pyszny krem w stylu lekkiej chałwy albo też proteinowe kuleczki- wszystko zależy od zastosowanej ilości 🙂
Mąka słonecznikowa oraz z pestek dyni bardzo mi odpowiada jako dodatek do panierki- pyszności 🙂 Te dwie ostatnie lepiej sprawdzą się w słonych daniach. Idealne będą do zagęszczania warzywnych kotletów zamiast skrobi czy mąki pszennej. Do tego dodadzą fajnego smaku 🙂
Jeśli szukasz pomysłów, to znajdziesz u mnie przepis na zdrowe brownies dyniowe z serem właśnie z dodatkiem tych mąk 🙂

5. Mąka z pestek winogron- nowy wynalazek. Proporcje makroelementów są bardzo dobre. Idealna na diecie low carb. Jest jeden szkopuł- otwierając opakowanie zdziwiłam się jej kolorem- choć z drugiej strony nie powinno to być zaskoczenie. Bowiem, mąka z pestek winogron ma brązowy kolor. Wynika to z faktu, że uzyskana jest z ciemnych winogron 😉 Jest ona bogactwem  proantocyjanidyn, czyli roślinnych polifenoli.  Mąkę z pestek z winogron można też spotkać pod nazwą proszku. Ma działanie antyalergiczne, antystresowe, a także wzmacnia naczynia sercowe oraz stawy. Idealna do brownies, kruchego ciasta kakaowego czy babeczek czekoladowych 😀 Należy jednak stosować ją jako dodatek, powinna stanowić maksymalnie 1/3 ilości całej użytej mąki. Dieta low carb wymaga kompromisów, trzeba testować i sprawdzać, na ile dane proporcje Nam odpowiadają.



dieta low carb, mąka z pestek winogron, zdrowa mąka, mąka bez glutenu,



6. Mąka z orzechów ziemnych oraz włoskich. Są to propozycje bardziej tłuszczowe. Mąka z orzechów ziemnych to super baza wszelkiego rodzaju batonów, czy kulek. Jednak ze wzlędu na gorsze proporcje kwasów Omega 3 do Omega 6, używam jej rzadziej. Mąka z orzechów włoskich świetnie pasuje do orzechowych biszkoptów czy maślanych kremów. Do ubitego masła wystarczy dodać trochę serka, jakiegoś alkoholu dla smaku, słodzidła i właśnie wspomnianą mąkę z orzechów włoskich! Mąka z orzechów włoskich będzie jednym z najzdrowszych wyborów, jeśli spożywamy ją na surowo. Ma bardzo wiele cennych kwasów Omega 3 oraz działa antydepresyjnie.

Te dwie propozycje to idealna alternatywa dla mąk w słodkich wypiekach 🙂 Już teraz na rynku można dostać mąki odtłuszczone, są one lżejsze w strukturze i lepiej sprawdzają się w ciastkach ucieranych – choć na pewno nie uzyskacie efektu pulchności, jak w przypadku użycia mąki tradycyjnej 😉
Do ciast pieczonych najlepiej się sprawdzą właśnie te odtłuszczone.


7. Mąka z nerkowców– przyznam, że na pomysł uzyskania tej mąki wpadłam sama. Dieta low carb wymaga kreatywności 😀 Zmieliłam po prostu nerkowce z dodatków erytrolu. Dzięki temu uzyskałam naprawdę gładki proszek, a same orzechy nie zaczęły mielić na masło 😉 Na ten moment mąkę z nerkowców zastosowałam do brownies bez pieczenia oraz ciastek “chocolate chip cookies”- ogromnie polecam! Nerkowce są jednymi z moich ulubionych orzechów.
Są delikatne, kremowe i lekko maślane. Tak zmielone orzechy nerkowca to idealna baza do maślanych ciasteczek czy np. kruche ciasto do szarlotki. Gwarantuję, że taka wersja zasmakuje Wam bardziej, niż z samą mąką pszenną. Gdy takie tłuste mąki poddaję obróbce termicznej, to staram się nie przekraczać temperatury 160 stopni 🙂


Dieta low carb jest bardzo ciekawą propozycją i pozwala na rozwój kreatywności w kuchni. Uważam, że każdy typ diety oferuje wspaniałe przepisy, których warto wypróbować.

W tym zestawieniu przedstawiłam 7 pozycji mąk,których można używać na diecie low carb. Zachęcam Was do eksperymentowania z mąkami. Na pierwszy rzut spróbujcie zrobić kruchy spód na przykład pod tartę, dodać do kruszonki, zrobić ciasteczka czy dodać do kremów. Sięgajcie też po nie w przypadku zagęszczania czy panierek. Bułka tarta czy zwykła mąka pszenna to nie są dobre wybory. Gwarantuję też, że nie poczujecie znaczącej różnicy 🙂 Mąki low carb to idealne do spożywania na surowo! To cenne źródło białka oraz tłuszczów nienasyconych.

Mam nadzieję, że wpis się spodobał i przekonacie się do odkrywania nowych smaków!

sklep naturik, zdrowe produkty sklep,

4 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *