sposoby na brak energii
FIT S艂odkie

Sposoby na brak energii… 7 ajurwedyjskich wskaz贸wek :)

sposoby na brak energii, jak doda膰 sobie energii, medycyna ajurwedyjska, 偶ycie zgodne ze sob膮, jak zdrowo 偶y膰, jak zdrowo spa膰, dlaczego sen jest istotny


Je艣li kto艣 mnie zapyta jakie s膮 moje sposoby na brak energii, to na pewno odpowiem dobry sen! Nie tylko d艂ugo艣膰 ma znaczenie, ale jako艣膰 snu r贸wnie偶….Wiem jednak, 偶e te zalecenia w obecnym 艣wiecie s膮 do艣膰 do codziennej realizacji.

Wiem jednak, 偶e ajurweda zna spos贸b na wszystko! Na ka偶dy problem, schorzenie, przypad艂o艣膰….Medycyna ajurwedyjska jest idealnym przyk艂adem odpowiedniej postawy, czyli szukania rozwi膮za艅 zamiast spisywania wszystkiego na straty. Nie mo偶esz d艂ugo spa膰? Ajurweda da ci inne pomys艂y na to, jak doda膰 sobie energii 馃槈

No to ruszamy z bogactwem ajurwedyjskiej wiedzy! Pami臋tajcie, 偶e ma艂ymi krokami i zmianami mo偶ecie poprawi膰 stan Waszej energii, og贸lnego zdrowia i jako艣ci 偶ycia…. Niemniej jednak zawsze jest lepiej zapobiega膰, ni偶 szuka膰 sposob贸w na przywr贸cenie kondycji psychicznej i fizycznej 馃槈


1. Jedz sezonowe produkty bogate w pran臋


Zaczn臋 od tego, o czym zapewne my艣lisz. Czym jest prana?
Prana to 偶yciowa energia, czyli to czego teraz potrzebujesz. Mo偶na jej nabra膰 poprzez odpowiednie oddychanie, ale te偶 z jedzenia. 呕ywno艣膰 mo偶na podzieli膰 na nisko praniczn膮 oraz wysoko praniczn膮. Z racji, 偶e prana, czyli ta energia p艂ynie z otoczenia, to produkty z du偶膮 ilo艣ci膮 prany, to jedzenie z ziemi, naturalne i jak najmniej przetworzone- warzywa, owoce, ziarna i orzechy. Im 艣wie偶sze jedzenie, tym wi臋ksza si艂y prany 馃檪

Sposoby na brak energii s膮 r贸偶ne, medycyna tradycyjna zaleci艂aby pewnie kaw臋 albo inne stymulanty. Oczywi艣cie kawa jest jak najbardziej okej, ale traktuj臋 j膮 jako przyjemno艣膰 i element kulturowy, ani偶eli najlepszy spos贸b na brak energii. Zdecydowanie lepiej sprawdz膮 si臋 od偶ywcze produkty!


2. W艂膮cz odpowiednie zio艂a do swojej diety


Moc zi贸艂 jest zanan od tysi膮cleci. Nie znaczy to jednak, 偶e to 艂atwa sztuka. Zio艂olecznictwo wymaga du偶o uwagi i rozwagi. 殴le dobrane zio艂a mog膮 zaszkodzi膰. Tak samo, jak ich ilo艣膰. Niekt贸re zio艂a mog膮 dzia艂a膰 na siebie antagonistycznie i wtedy tylko mo偶emy wyrz膮dzi膰 sobie wi臋cej krzywdy.

Niemniej jednak rozs膮dne podej艣cie do zi贸艂 ma zbawienn膮 moc. Brak energii mo偶e wynika膰 ze stresu oksydacyjnego, nie czujesz go, ale Twoje cia艂o ju偶 tak. Z pomoc膮 przychodz膮 zio艂a na odstresowanie, zw艂aszcza te bogate w adaptogeny. Polub si臋 z ashwaghand膮 oraz 偶e艅-szeniem, kt贸ry naturalnie pobudzi nie stymuluj膮c uk艂adu nerwowego. Jakie jeszcze s膮 zio艂owe sposoby na brak energii? W sezonie jesiennym postaw te偶 na lip臋! Nie tylko rozgrzewa i wzmacnia odporno艣膰, ale wed艂ug medycyny ludowej przypisuje si臋 jej moc uzdrawiania cia艂a.

Z kolei z indyjskich zi贸艂 polecam Tulsi nazywane te偶 “eliksirem 偶ycia”. Napraw z Tulsi koi nerwy, uspokaja i przy tym ma przyjemny, orze藕wiaj膮cy smak! Gdy masz problemy z koncentracj膮, to z pomoc膮 r贸wnie偶 przychodzi Tulsi. To ziele wspomaga uk艂ad nerwowy wzmacniaj膮c jego kom贸rki. Dzi臋ki temu masz lepsz膮 koncentracj臋. Warto te偶 do diety w艂膮czy膰 Mucun臋, czyli 艣wierzbiec w艂a艣ciwy. Zawiera on w sobie zwi膮zek o nazwie Lewodopa, kt贸ry polepsza samopoczucie oraz zwi臋ksza wydolno艣膰 fizyczn膮.


3. Odpowiednio zaplanuj posi艂ki, 偶eby unikn膮膰 wilczego g艂odu


Niestety zauwa偶y艂am, 偶e wielu ludzi robi zbyt d艂ugie przerwy w jedzeniu albo zjada w po艣piechu. Powinni艣my pami臋ta膰, 偶eby co艣 zje艣膰 w godzinach 11-16, a to dlatego, 偶e wtedy Nasz ogie艅 trawienny jest najsilniejszy. Wtedy te偶 najwi臋cej w艂a艣ciwo艣ci od偶ywczych zostanie przyswojonych. Jedzenie ma nam dawa膰 energi臋 do dzia艂ania, dlatego lepiej zje艣膰 du偶y posi艂ek w ci膮gu dnia, ni偶 wieczorem. Podczas gdy lekkie lunche s膮 popularne, wi臋kszy i pe艂niejszy obiad dostarczy organizmowi paliwa potrzebnego na reszt臋 dnia. Zbyt skromny posi艂ek w ci膮gu dnia mo偶e sprawi膰, 偶e wieczorem rzucimy si臋 na jedzenie. Co niestety te偶 b臋dzie wp艂ywa膰 na jako艣膰 snu.


sposoby na brak energii

sposoby na brak energii, witalno艣膰 偶yciowa, r贸wnowaga w 偶yciu, 艣wiadome 偶ywienie, ajurweda, ajurwedyjskie sposoby, zdrowie z ajurwed膮, medycyna ajurwedyjska, joga, jak odnale藕膰 szcz臋艣cie, zdrowy styl 偶ycia,

4. Nie forsuj si臋 膰wiczeniami, lecz 艣wiadomie wybierz aktywno艣膰


Regularne 膰wiczenia s膮 niezb臋dne dla dobrego zdrowia, ale nale偶y te偶 zwr贸ci膰 uwag臋 na spos贸b, w jaki wybieramy ruch. Je艣li jeste艣 zm臋czony, mo偶e to nie by膰 dzie艅 na zmuszanie si臋 do zaplanowanego treningu o wysokiej intensywno艣ci. Jednak z drugiej strony, je艣li masz siedz膮cy tryb pracy, to energiczne 膰wiczenia mog膮 by膰 bardzo przydatne.

Bardzo cz臋sto pracownicy umys艂owi myl膮 zm臋czenie psychiczne z fizycznym i wracaj膮 do domu prosto na kanap臋. Niestety, taka osoba potrzebuje 艣wie偶ego powietrza i ruchu bardziej dynamicznego, 偶eby w艂a艣nie oczy艣ci膰 umys艂! Ruszajmy si臋 codziennie, ale dobierajmy ruch do mo偶liwo艣ci. Bez presji, bez naciskania, bez wyrzut贸w sumienia. Trzeba ws艂ucha膰 si臋 w sw贸j organizm i zacz膮膰 w ko艅cu stosowa膰 w rzeczywisto艣ci niekt贸re sposoby na brak energii…bo wiem, 偶e od razu nie wszystko b臋dzie mo偶liwe 馃檪


5. Nie zapominaj o oddechu, ale tym g艂臋bokim


Zapewne my艣lisz sobie, 偶e oddech, to oddech. Ale w medycynie ajurwedyjskiej oddech odgrywa bardzo wa偶n膮 rol臋. Istniej膮 odpowiednie techniki oddechowe. Oddech pozwala na lepsz膮 regeneracj臋 tkanek oraz mi臋艣ni. Usprawnia kr膮偶enie krwi i dodaje prany, czyli wspomnianej wy偶ej tak zwanej “energii 偶yciowej”. Gor膮co polecam zg艂臋bi膰 temat praktyki oddechowej. Gdy czujesz spadek energii, to koniecznie zapoznaj si臋 z tymi dwiema praktykami Nadi Shodhana oraz Kapalabhati.

Nadi Shodhana jest prost膮 metod膮 oddechow膮 polegaj膮ca na oddychaniu na przemian lew膮 i praw膮 dziurk膮 nosow膮. Szczeg贸艂owy opis tej metody znajdziesz na stronie Magazyn Joga

Kapalabhati jest okre艣lane mianem oddechu ognia. Usuwa zm臋czenie i r贸wnowa偶y system nerwowy. Praktyki oddechowe s膮 idealne jako sposoby na brak energii. Praktyk臋 Kapalabhati najlepiej wykonywa膰 rano na pusty 偶o艂膮dek. Ta technika pozwala na pozbycie si臋 wi臋kszej ilo艣ci dwutlenku w臋gla oraz pobudza umys艂.


6. Kr贸tkie przerwy na z艂apanie oddechu


Wielu z Nas ma ka偶dy dzie艅 zaplanowany po brzegi, ale czas to przeorganizowa膰. Od dzisiaj w kalendarzu zaznacz sobie czas na przerwy. Nigdy nie planuj spotka艅 jednego po drugim, nawet je艣li s膮 one wirtualne.

Pomi臋dzy spotkaniami konieczna jest przerwa. Najlepiej wtedy ten czas wykorzysta膰 na prost膮 gimnastyk臋 oraz kilka g艂臋bokich oddech贸w. Sposoby na brak energii s膮 r贸偶ne, ale z pewno艣ci膮 zadbanie o przerwy jest bardzo istotne. Na pewno kojarzysz sytuacje, gdy stres negatywnie wp艂ywa艂 na Twoje decyzje. Gdy nat艂ok my艣li nie pozwala艂 na podj臋cie racjonalnej decyzji. Po艣piech to z艂y doradca i lepiej czasem po prostu odpu艣ci膰. Czasem mniej znaczy wi臋cej! Czasem lepiej mie膰 mniej spotka艅, ale dzi臋ki temu b臋d膮 one bardziej efektywne i owocne…. Z pewno艣ci膮 zauwa偶ysz te偶 r贸偶nic臋 w swoim nastroju oraz poziomie energii.


7. Nie zapominaj o u艣miechu i dbaniu o siebie!


艢miech to zdrowie i to dos艂ownie. Przewlek艂y stres skraca 偶ycie, z kolei wystarczy 艣mia膰 si臋 codziennie i emanowa膰 pozytywn膮 energi膮. Emocje maj膮 wp艂yw na kondycj臋 psychiczn膮 i tym samym fizyczn膮. Nie bez powodu zosta艂y stworzone terapie 艣miechem, czy chocia偶by dziedzina psychologii nazywana psychologi膮 pozytywn膮.

Przeprowadzone nawet badanie , w kt贸rym terapia 艣miechem skutkowa艂a obni偶eniem ci艣nienia krwi oraz wzrost st臋偶enia serotoniny zwanej potocznie hormonem szcz臋艣cia. Ponadto odnotowano, 偶e dzi臋ki takiej terapii osoby starsze sta艂y si臋 bardziej aktywne i z wi臋ksz膮 ch臋ci膮 bra艂y udzia艂 w spotkaniach towarzyskich. To pozwala Nam zachowa膰 r贸wnowag臋 w 偶yciu! Bardzo cz臋sto zapominamy o aspekcie spo艂ecznym w dbaniu o siebie. W d艂u偶szej perspektywie nie mo偶na by膰 zdrowym bez relacji mi臋dzyludzkich. Oczywi艣cie m贸wi臋 tutaj o mi艂ych spotkaniach z lubianymi przez Nas osobami.

Opr贸cz tego powinni艣my tak偶e dba膰 o pozytywne rytua艂y zwi膮zane z dbaniem o siebie. Badania pokazuj膮, 偶e pewno艣膰 siebie nie p艂ynie tylko z wn臋trza, ale taki aspekt jak 艂adne ubranie, w kt贸rym czujemy si臋 swobodnie pomaga w budowie pewno艣ci siebie. Kobiety kochaj膮 czu膰 si臋 zadbane, to te偶 le偶y w Naszej naturze… poczucie pi臋kna, estetyki i gracji. Oj tak, kobiety, kt贸re czuj膮 si臋 pi臋kne i kochane s膮 szcz臋艣liwsze! Maj膮 wi臋cej energii i witalno艣ci. Wi臋cej ch臋ci do 偶ycia i dzia艂ania. U m臋偶czyzn z kolei realizacja zada艅, dbanie o rodzin臋 oraz swoboda s膮 bardzo istotne.


Wymienione wy偶ej sposoby na brak energii to nie tylko aspekt dotycz膮cy witalno艣ci ch臋ci do dzia艂ania. To tak偶e idealne metody na znalezienie spokoju i r贸wnowagi w 偶yciu. Te sposoby to tak naprawd臋 przyk艂ad zdrowej g艂owy i zdrowego cia艂a. Pokazuj臋 tym samym, 偶e 偶ycie jest “smaczne” i ka偶dy z Nas zas艂uguje na czerpanie z niego gar艣ciami. 呕ycie ma by膰 przygod膮, nie udr臋k膮. Energia ma s艂u偶y膰 byciu szcz臋艣liwym i realizacji swoich pasji =)



terapia 艣miechem, psychologia pozytywna, jak odnale藕膰 szcz臋艣cie, egoizm o艣wiecony, brak energii, sposoby na brak energii, jak odzyska膰 energi臋, jak odzyska膰 witalno艣膰, sposoby na szcz臋艣cie, sposoby na jesie艅, jak zwalczy膰 jesienn膮 chandr臋,

Leave a Reply

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *