sposoby na brak energii
FIT Słodkie

Sposoby na brak energii… 7 ajurwedyjskich wskaz├│wek :)

sposoby na brak energii, jak doda─ç sobie energii, medycyna ajurwedyjska, ┼╝ycie zgodne ze sob─ů, jak zdrowo ┼╝y─ç, jak zdrowo spa─ç, dlaczego sen jest istotny


Je┼Ťli kto┼Ť mnie zapyta jakie s─ů moje sposoby na brak energii, to na pewno odpowiem dobry sen! Nie tylko d┼éugo┼Ť─ç ma znaczenie, ale jako┼Ť─ç snu r├│wnie┼╝….Wiem jednak, ┼╝e te zalecenia w obecnym ┼Ťwiecie s─ů do┼Ť─ç do codziennej realizacji.

Wiem jednak, ┼╝e ajurweda zna spos├│b na wszystko! Na ka┼╝dy problem, schorzenie, przypad┼éo┼Ť─ç….Medycyna ajurwedyjska jest idealnym przyk┼éadem odpowiedniej postawy, czyli szukania rozwi─ůza┼ä zamiast spisywania wszystkiego na straty. Nie mo┼╝esz d┼éugo spa─ç? Ajurweda da ci inne pomys┼éy na to, jak doda─ç sobie energii ­čśë

No to ruszamy z bogactwem ajurwedyjskiej wiedzy! Pami─Ötajcie, ┼╝e ma┼éymi krokami i zmianami mo┼╝ecie poprawi─ç stan Waszej energii, og├│lnego zdrowia i jako┼Ťci ┼╝ycia…. Niemniej jednak zawsze jest lepiej zapobiega─ç, ni┼╝ szuka─ç sposob├│w na przywr├│cenie kondycji psychicznej i fizycznej ­čśë


1. Jedz sezonowe produkty bogate w pran─Ö


Zaczn─Ö od tego, o czym zapewne my┼Ťlisz. Czym jest prana?
Prana to ┼╝yciowa energia, czyli to czego teraz potrzebujesz. Mo┼╝na jej nabra─ç poprzez odpowiednie oddychanie, ale te┼╝ z jedzenia. ┼╗ywno┼Ť─ç mo┼╝na podzieli─ç na nisko praniczn─ů oraz wysoko praniczn─ů. Z racji, ┼╝e prana, czyli ta energia p┼éynie z otoczenia, to produkty z du┼╝─ů ilo┼Ťci─ů prany, to jedzenie z ziemi, naturalne i jak najmniej przetworzone- warzywa, owoce, ziarna i orzechy. Im ┼Ťwie┼╝sze jedzenie, tym wi─Öksza si┼éy prany ­čÖé

Sposoby na brak energii s─ů r├│┼╝ne, medycyna tradycyjna zaleci┼éaby pewnie kaw─Ö albo inne stymulanty. Oczywi┼Ťcie kawa jest jak najbardziej okej, ale traktuj─Ö j─ů jako przyjemno┼Ť─ç i element kulturowy, ani┼╝eli najlepszy spos├│b na brak energii. Zdecydowanie lepiej sprawdz─ů si─Ö od┼╝ywcze produkty!


2. W┼é─ůcz odpowiednie zio┼éa do swojej diety


Moc zi├│┼é jest zanan od tysi─ůcleci. Nie znaczy to jednak, ┼╝e to ┼éatwa sztuka. Zio┼éolecznictwo wymaga du┼╝o uwagi i rozwagi. ┼╣le dobrane zio┼éa mog─ů zaszkodzi─ç. Tak samo, jak ich ilo┼Ť─ç. Niekt├│re zio┼éa mog─ů dzia┼éa─ç na siebie antagonistycznie i wtedy tylko mo┼╝emy wyrz─ůdzi─ç sobie wi─Öcej krzywdy.

Niemniej jednak rozs─ůdne podej┼Ťcie do zi├│┼é ma zbawienn─ů moc. Brak energii mo┼╝e wynika─ç ze stresu oksydacyjnego, nie czujesz go, ale Twoje cia┼éo ju┼╝ tak. Z pomoc─ů przychodz─ů zio┼éa na odstresowanie, zw┼éaszcza te bogate w adaptogeny. Polub si─Ö z ashwaghand─ů oraz ┼╝e┼ä-szeniem, kt├│ry naturalnie pobudzi nie stymuluj─ůc uk┼éadu nerwowego. Jakie jeszcze s─ů zio┼éowe sposoby na brak energii? W sezonie jesiennym postaw te┼╝ na lip─Ö! Nie tylko rozgrzewa i wzmacnia odporno┼Ť─ç, ale wed┼éug medycyny ludowej przypisuje si─Ö jej moc uzdrawiania cia┼éa.

Z kolei z indyjskich zi├│┼é polecam Tulsi nazywane te┼╝ “eliksirem ┼╝ycia”. Napraw z Tulsi koi nerwy, uspokaja i przy tym ma przyjemny, orze┼║wiaj─ůcy smak! Gdy masz problemy z koncentracj─ů, to z pomoc─ů r├│wnie┼╝ przychodzi Tulsi. To ziele wspomaga uk┼éad nerwowy wzmacniaj─ůc jego kom├│rki. Dzi─Öki temu masz lepsz─ů koncentracj─Ö. Warto te┼╝ do diety w┼é─ůczy─ç Mucun─Ö, czyli ┼Ťwierzbiec w┼éa┼Ťciwy. Zawiera on w sobie zwi─ůzek o nazwie Lewodopa, kt├│ry polepsza samopoczucie oraz zwi─Öksza wydolno┼Ť─ç fizyczn─ů.


3. Odpowiednio zaplanuj posi┼éki, ┼╝eby unikn─ů─ç wilczego g┼éodu


Niestety zauwa┼╝y┼éam, ┼╝e wielu ludzi robi zbyt d┼éugie przerwy w jedzeniu albo zjada w po┼Ťpiechu. Powinni┼Ťmy pami─Öta─ç, ┼╝eby co┼Ť zje┼Ť─ç w godzinach 11-16, a to dlatego, ┼╝e wtedy Nasz ogie┼ä trawienny jest najsilniejszy. Wtedy te┼╝ najwi─Öcej w┼éa┼Ťciwo┼Ťci od┼╝ywczych zostanie przyswojonych. Jedzenie ma nam dawa─ç energi─Ö do dzia┼éania, dlatego lepiej zje┼Ť─ç du┼╝y posi┼éek w ci─ůgu dnia, ni┼╝ wieczorem. Podczas gdy lekkie lunche s─ů popularne, wi─Ökszy i pe┼éniejszy obiad dostarczy organizmowi paliwa potrzebnego na reszt─Ö dnia. Zbyt skromny posi┼éek w ci─ůgu dnia mo┼╝e sprawi─ç, ┼╝e wieczorem rzucimy si─Ö na jedzenie. Co niestety te┼╝ b─Ödzie wp┼éywa─ç na jako┼Ť─ç snu.


sposoby na brak energii

sposoby na brak energii, witalno┼Ť─ç ┼╝yciowa, r├│wnowaga w ┼╝yciu, ┼Ťwiadome ┼╝ywienie, ajurweda, ajurwedyjskie sposoby, zdrowie z ajurwed─ů, medycyna ajurwedyjska, joga, jak odnale┼║─ç szcz─Ö┼Ťcie, zdrowy styl ┼╝ycia,

4. Nie forsuj si─Ö ─çwiczeniami, lecz ┼Ťwiadomie wybierz aktywno┼Ť─ç


Regularne ─çwiczenia s─ů niezb─Ödne dla dobrego zdrowia, ale nale┼╝y te┼╝ zwr├│ci─ç uwag─Ö na spos├│b, w jaki wybieramy ruch. Je┼Ťli jeste┼Ť zm─Öczony, mo┼╝e to nie by─ç dzie┼ä na zmuszanie si─Ö do zaplanowanego treningu o wysokiej intensywno┼Ťci. Jednak z drugiej strony, je┼Ťli masz siedz─ůcy tryb pracy, to energiczne ─çwiczenia mog─ů by─ç bardzo przydatne.

Bardzo cz─Östo pracownicy umys┼éowi myl─ů zm─Öczenie psychiczne z fizycznym i wracaj─ů do domu prosto na kanap─Ö. Niestety, taka osoba potrzebuje ┼Ťwie┼╝ego powietrza i ruchu bardziej dynamicznego, ┼╝eby w┼éa┼Ťnie oczy┼Ťci─ç umys┼é! Ruszajmy si─Ö codziennie, ale dobierajmy ruch do mo┼╝liwo┼Ťci. Bez presji, bez naciskania, bez wyrzut├│w sumienia. Trzeba ws┼éucha─ç si─Ö w sw├│j organizm i zacz─ů─ç w ko┼äcu stosowa─ç w rzeczywisto┼Ťci niekt├│re sposoby na brak energii…bo wiem, ┼╝e od razu nie wszystko b─Ödzie mo┼╝liwe ­čÖé


5. Nie zapominaj o oddechu, ale tym głębokim


Zapewne my┼Ťlisz sobie, ┼╝e oddech, to oddech. Ale w medycynie ajurwedyjskiej oddech odgrywa bardzo wa┼╝n─ů rol─Ö. Istniej─ů odpowiednie techniki oddechowe. Oddech pozwala na lepsz─ů regeneracj─Ö tkanek oraz mi─Ö┼Ťni. Usprawnia kr─ů┼╝enie krwi i dodaje prany, czyli wspomnianej wy┼╝ej tak zwanej “energii ┼╝yciowej”. Gor─ůco polecam zg┼é─Öbi─ç temat praktyki oddechowej. Gdy czujesz spadek energii, to koniecznie zapoznaj si─Ö z tymi dwiema praktykami Nadi Shodhana oraz Kapalabhati.

Nadi Shodhana jest prost─ů metod─ů oddechow─ů polegaj─ůca na oddychaniu na przemian lew─ů i praw─ů dziurk─ů nosow─ů. Szczeg├│┼éowy opis tej metody znajdziesz na stronie Magazyn Joga

Kapalabhati jest okre┼Ťlane mianem oddechu ognia. Usuwa zm─Öczenie i r├│wnowa┼╝y system nerwowy. Praktyki oddechowe s─ů idealne jako sposoby na brak energii. Praktyk─Ö Kapalabhati najlepiej wykonywa─ç rano na pusty ┼╝o┼é─ůdek. Ta technika pozwala na pozbycie si─Ö wi─Ökszej ilo┼Ťci dwutlenku w─Ögla oraz pobudza umys┼é.


6. Krótkie przerwy na złapanie oddechu


Wielu z Nas ma ka┼╝dy dzie┼ä zaplanowany po brzegi, ale czas to przeorganizowa─ç. Od dzisiaj w kalendarzu zaznacz sobie czas na przerwy. Nigdy nie planuj spotka┼ä jednego po drugim, nawet je┼Ťli s─ů one wirtualne.

Pomi─Ödzy spotkaniami konieczna jest przerwa. Najlepiej wtedy ten czas wykorzysta─ç na prost─ů gimnastyk─Ö oraz kilka g┼é─Öbokich oddech├│w. Sposoby na brak energii s─ů r├│┼╝ne, ale z pewno┼Ťci─ů zadbanie o przerwy jest bardzo istotne. Na pewno kojarzysz sytuacje, gdy stres negatywnie wp┼éywa┼é na Twoje decyzje. Gdy nat┼éok my┼Ťli nie pozwala┼é na podj─Öcie racjonalnej decyzji. Po┼Ťpiech to z┼éy doradca i lepiej czasem po prostu odpu┼Ťci─ç. Czasem mniej znaczy wi─Öcej! Czasem lepiej mie─ç mniej spotka┼ä, ale dzi─Öki temu b─Öd─ů one bardziej efektywne i owocne…. Z pewno┼Ťci─ů zauwa┼╝ysz te┼╝ r├│┼╝nic─Ö w swoim nastroju oraz poziomie energii.


7. Nie zapominaj o u┼Ťmiechu i dbaniu o siebie!


┼Ümiech to zdrowie i to dos┼éownie. Przewlek┼éy stres skraca ┼╝ycie, z kolei wystarczy ┼Ťmia─ç si─Ö codziennie i emanowa─ç pozytywn─ů energi─ů. Emocje maj─ů wp┼éyw na kondycj─Ö psychiczn─ů i tym samym fizyczn─ů. Nie bez powodu zosta┼éy stworzone terapie ┼Ťmiechem, czy chocia┼╝by dziedzina psychologii nazywana psychologi─ů pozytywn─ů.

Przeprowadzone nawet badanie , w kt├│rym terapia ┼Ťmiechem skutkowa┼éa obni┼╝eniem ci┼Ťnienia krwi oraz wzrost st─Ö┼╝enia serotoniny zwanej potocznie hormonem szcz─Ö┼Ťcia. Ponadto odnotowano, ┼╝e dzi─Öki takiej terapii osoby starsze sta┼éy si─Ö bardziej aktywne i z wi─Öksz─ů ch─Öci─ů bra┼éy udzia┼é w spotkaniach towarzyskich. To pozwala Nam zachowa─ç r├│wnowag─Ö w ┼╝yciu! Bardzo cz─Östo zapominamy o aspekcie spo┼éecznym w dbaniu o siebie. W d┼éu┼╝szej perspektywie nie mo┼╝na by─ç zdrowym bez relacji mi─Ödzyludzkich. Oczywi┼Ťcie m├│wi─Ö tutaj o mi┼éych spotkaniach z lubianymi przez Nas osobami.

Opr├│cz tego powinni┼Ťmy tak┼╝e dba─ç o pozytywne rytua┼éy zwi─ůzane z dbaniem o siebie. Badania pokazuj─ů, ┼╝e pewno┼Ť─ç siebie nie p┼éynie tylko z wn─Ötrza, ale taki aspekt jak ┼éadne ubranie, w kt├│rym czujemy si─Ö swobodnie pomaga w budowie pewno┼Ťci siebie. Kobiety kochaj─ů czu─ç si─Ö zadbane, to te┼╝ le┼╝y w Naszej naturze… poczucie pi─Ökna, estetyki i gracji. Oj tak, kobiety, kt├│re czuj─ů si─Ö pi─Ökne i kochane s─ů szcz─Ö┼Ťliwsze! Maj─ů wi─Öcej energii i witalno┼Ťci. Wi─Öcej ch─Öci do ┼╝ycia i dzia┼éania. U m─Ö┼╝czyzn z kolei realizacja zada┼ä, dbanie o rodzin─Ö oraz swoboda s─ů bardzo istotne.


Wymienione wy┼╝ej sposoby na brak energii to nie tylko aspekt dotycz─ůcy witalno┼Ťci ch─Öci do dzia┼éania. To tak┼╝e idealne metody na znalezienie spokoju i r├│wnowagi w ┼╝yciu. Te sposoby to tak naprawd─Ö przyk┼éad zdrowej g┼éowy i zdrowego cia┼éa. Pokazuj─Ö tym samym, ┼╝e ┼╝ycie jest “smaczne” i ka┼╝dy z Nas zas┼éuguje na czerpanie z niego gar┼Ťciami. ┼╗ycie ma by─ç przygod─ů, nie udr─Ök─ů. Energia ma s┼éu┼╝y─ç byciu szcz─Ö┼Ťliwym i realizacji swoich pasji =)



terapia ┼Ťmiechem, psychologia pozytywna, jak odnale┼║─ç szcz─Ö┼Ťcie, egoizm o┼Ťwiecony, brak energii, sposoby na brak energii, jak odzyska─ç energi─Ö, jak odzyska─ç witalno┼Ť─ç, sposoby na szcz─Ö┼Ťcie, sposoby na jesie┼ä, jak zwalczy─ç jesienn─ů chandr─Ö,

Leave a Reply

Tw├│j adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *