fbpx
Dobre produkty/ Zamienniki,  Odchudzanie,  Suplementy,  Zdrowie

OMEGA 3 – odchudzasz się? Koniecznie zadbaj o te kwasy!

Postanowiłam napisać o kwasach Omega3, bo są są jednymi z najważniejszych dla dobrej kondycji Naszego ciała. Na początku warto zaznaczyć, że Omega 3 musimy zdobyć z pożywienia, organizm nie wyprodukuje ich sobie sam. Badania wykazują, że odpowiedni poziom kwasów Omega 3 pomaga w odchudzaniu. Nie mylcie proszę z kwasami Omega 6, bo one już takiego wpływu nie mają. Omega 3 występują rzadziej i dlatego też warto też sięgnąć po suplement, zwłaszcza gdy nie lubicie tłustych ryb.

Kwasy Omega 3 są wielonienasycone, a głównymi ich łańcuchami są: 

– ALA, czyli kwas alfa-linolenowy 

– EPA, czyli kwas eikozapentaenowy 

– DHA, czyli kwas dokozaheksaenowy 

 

Kwasy ALA znajdziemy w ziarnach, pestkach i orzechach- jest to roślinny element łańcucha Omega 3. Z kolei źródłem EPA oraz DHA jest głównie olej rybi. Wyczytałam również, że najlepiej gdyby był to olej z dorsza, ale nie z naturalnego środowiska, nie ze specjalnej hodowli. Każdy z łańcuchów wykazuje trochę inne działanie.  

 

Kwasy ALA są silnymi przeciwutleniaczami i pomagają w pozbyciu się wolnych rodników. Dzięki Nim zachowujemy witalność, czujemy się lżej oraz jesteśmy szczęśliwsi. ALA pomagają także zredukować stres oksydacyjny 🙂 

 

Z kolei kwasy EPA i DHA to już trochę bardziej skomplikowana kwestia. Są one ciężej dostępne i naprawdę musielibyśmy bardzo często sięgać po tłuste ryby, jak łosoś. Niestety część z Nas albo go nie lubi albo ogranicza ze względu na cenę- łosoś nie należy do tanich ryb. Na szczęście makrela oraz sardynki to również dobre źródło kwasów Omega 3. Wracając jednak do ich prozdrowotnego wpływu, to kwasy te pomagają obniżyć cholesterol oraz zapobiegają tworzeniu się nowych komórek tłuszczowych 

 
Kwasy te powinny być szczególnie uwzględnione w diecie osób z insulinoopornością, gdyż pozytywnie wpływają na gospodarkę cukrowo-insulinową. Ponadto badania przeprowadzone przez doktora Jonathan D. Buckley wykazały, że Omega 3 odpowiadają też za Naszą oraz apetyt, zmniejszając go.  Jeszcze ciekawszą rzeczą jest fakt, że kwasy EPA i DHA pomagają budować masę mięśniową oraz zwiększają Nasz metabolizm 

 

Podsumowanie właściwości kwasów Omega 3: 

– działanie przeciwzapalne, bardzo ważna sprawa zwłaszcza dla osób z chorobami autoimmunologicznymi 

– zmniejszenie stresu oraz ogólna poprawa nastroju, pomagają w walce z depresją 
– obniżenie cholesterolu oraz zapobieganie miażdżycy 

– pomoc w walce ze zbędnymi kilogramami 

– regulacja gospodarki cukrowej 

– zwiększają wydajność treningową i sprzyjają budowaniu tkanki mięśniowej 

– pozytywnie działają na układ nerwowy, usprawniają nasze procesy myślowe 

– bardzo ważne dla kobiet w ciąży, gdyż mają wpływ na rozwój płodu, zwłaszcza systemu nerwowego. 

– ochrona wzroku- siatkówka oka składa się w głównej mierze właśnie z kwasów omega 3 

 

Z uwagi na fakt, że kwasy omega 3 są niezwykle ważne, a do tego niestety lista produktów w nie bogate nie jest bardzo długa, polecam sięgnąć po suplement i obserwować zmiany.
Przy wyborze zwróćcie uwagę ilość na ilość kwasów EPA i DHA, nie wybierajcie suplementów albo leków, w których ilość kwasów DHA jest poniżej 300mg. Oprócz tego warto zapytać o pochodzenie- olej z dorsza jest jednym z najmniej zanieszczonych.
To chyba jedyne kryterium- jak już kupujemy, to płaćmy za odpowiedni skład:)

Źródła:

  1. Long-Chain Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acids May Be Beneficial for Reducing Obesity—A Review
  2. Effect of dietary fish oil on body fat mass and basal fat oxidation in healthy adults
  3. Healthline- Can Omega-3 Fish Oil Help You Lose Weight?
  4. http://www.doktorsiwik.pl/
  5. Zdrojewicz Z., Adamek M., Machelski A., Wójcik E., Wpływ kwasów tłuszczowych (omega) zawartych w rybach na organizm człowieka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *