fbpx
Suplementy,  Zdrowie,  Ziołolecznictwo

Kminek- król wśród zdrowotnych przypraw!

kminek super na jelita

Kminek najbardziej kojarzy mi się jako dodatek do smażonego sera- znanego głównie w Wielkopolsce, w której zresztą mieszkam. Ser ten jest pyszny, ale bardziej mi pasuje mi w wersji bez kminku.

Nie oznacza to jednak, że kminek w mojej kuchni nie ma zastosowania 😉
Wręcz przeciwnie… ale jako dodatek to mojej „uzdrawiającej” wody 😀

Kminek jest jedną z najstarszych przypraw – rośnie w Europie oraz Azji. Najczęściej dodawany jest do potraw ciężkostrawnych. I to ma to swoje uzasadnienie! Zawiera w sobie bardzo ciekawy zestaw związków, flawonoidów, kwasów i olejków.

Jest bardzo charakterystyczną przyprawą, a to za zasługa wspomnianych olejków eterycznych oraz kumaryny. Ten ostatni związek należy umiejętnie dawkować, gdyż w zbyt dużej ilości może okazać się toksyczny. Na szczęście byłoby bardzo ciężko go przedawkować z samego kminku!

Jakie korzyści przynosi spożywanie kminku:

  • Polepsza wchłanianie składników odżywczych z pożywienia oraz zapobiega utlenianiu się produktów w trakcie ich termicznej obróbki. Jest naturalnym przeciwutleniaczem, który zapobiega utlenianiu się tłuszczów. Stąd, kminek tak często wykorzystywany jest do dań mięsnych oraz smażonych.

  • Działa antynowotworowo– zawarta w nim kumaryna wykazuje działanie antyrakowe oraz przeciwzapalne

  • Remedium na żołądkowe problemy– zmielony kminek w połączeniu z ciepłą wodą łagodzi bóle brzucha oraz wzdęcia. Pomaga w pozbyciu się bolesnych kolek. Poprawia tym samym trawienie, zwłaszcza tłuszczu i w pewnym stopniu też zmniejsza jego wchłanianie

  • Świetny na odchudzanie- kminek poprawi Nasz metabolizm. Częściową zasługą są zwarte flawonoidy, które pomagają w pozbyciu się toksyn. Usprawniona praca jelit, to także lepsza wchłanialność składników odżywczych, tym samym organizm może wskoczyć na wyższe obroty, gdyż jest dobrze odżywiony

  • Wykazuje działanie przeciwgrzybicze oraz antybakteryjne. Dotyczy to też zmian skórnych- kminek pomaga w walce ze świerzbem oraz wykazuje ogólne działanie przeciwzapalne – zasługa zwartym w nim garbnikom.

  • Usprawnia krążenie– te małe ziarenka są świetnym dodatkiem do diety dla osób z problemami krążeniowymi. Kumaryna zwarta w kminku rozszerza naczynia krwionośne

  • Obniża poziom złego cholesterolu– sproszkowany kminek pozytywnie wpływa na prawidłowy profil lipidowy naszego organizmu. Jest idealny dla osób ogólnie borykających się z problemami jelitowymi czy żołądkowymi.

  • Odświeża oddech– zmiażdżone nasionka kminku pomogą w przypadku nieświeżego oddechu, a także niwelują zapach czosnku.

Jak stosować kminek?

Kminek można stosować a całych ziarenkach dodając go do potraw smażonych, chleba czy sera. Świetnie pasuje do wspomnianego sera smażonego, ale również świeżego twarogu czy kapusty.

Z kminku można robić napar. Wystarczy do garnka wlać wodę, wsypać kminek- na 250 ml wystarczy 1 łyżeczka. Gotujemy przez 15 minut. Polecam do kminku dodać również goździki. Gdy napar trochę ostygnie, dodajcie też sok z cytryny.

Kolejnym sposobem i trochę szybszym, niż gotowanie naparu, jest dodanie do ciepłej wody z cytryną zmielonych ziaren kminku i wypicie. W tej sytuacji najlepiej taką miksturę wypić od razu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *