Dobre produkty/ Zamienniki,  Zdrowie

Moje kulinarne TOP 10 (część 1)

Każdy z nas nie wyobraża sobie kuchennego wyposażenia bez określonych produktów. Ich wybór najczęściej podyktowany jest naszymi preferencjami kulinarnymi. Dodatkowym punktem na pewno jest funkcjonalność oraz ciekawość. Z tym drugim mamy do czynienia w momencie zakupu produktu nowego, do tej pory przez nas nietestowanego. W tym poście natomiast chcę się podzielić z Wami listą produktów, które zawsze muszą znaleźć się w mojej kuchni 🙂 Czas start….

1. Mąka orkiszowa – mniej więcej od roku wykluczyłam całkowicie zwykłą mąkę pszenną. Zamawiam przez internet tylko mąkę orkiszową, w wersji białej i pełnoziarnistej. Orkisz jest starą odmianą pszenicy, z większą ilością białka roślinnego oraz dzięki mocnej łupinie należy do zbóż nieskażonych. Ponadto jest mało wymagające w uprawie. To znaczy: plony orkiszy są obfite, ponieważ ziarno to wyjątkowo dobrze radzi sobie w ubogich glebach, więc nie wymaga stosowania dodatkowych środków stymulujących jego wzrost 🙂

2. Masło – prawdziwe, naturalne, świeże masło. Minamalna ilość tłuszczu to oczywiście 82%. W niektórych przepisach z początków istnienia bloga możecie znaleźć słowo “margaryna”. Od razu proszę automatycznie ten zwrot zastąpić masłem. Wcześniej nie miałam wiedzy na temat szkodliwości margaryny. Od 2 lat nie używam jej w ogóle. Masło jest cudownym nośnikiem smaku i nie wyobrażam sobie przygotowywania potraw bez jego dodatku.

3. Oliwa z pierwszego tłoczenia – wyżej wspomniane masło jest idealnym dodatkiem do dań. Jednak nie ograniczam się do jednego rodzaju tłuszczu. Na co dzień oliwy używam w większym stopni, aniżeli masła, po które sięgam w większych ilościach do wypieków. Oliwa stanowi bazę do sałatek i surówek.

4. Pestki dyni i słonecznika – idealne źródło białka i tłuszczu. Dodatek konieczny w diecie wegetariańskiej oraz wegańskiej. Pestki to po prostu samo zdrowie, a podprażone uwalniają wspaniałe aromaty. Należą do grupy produktów z największą ilością białka roślinnego.

5. Miód – stanowi dla mnie element w słonych daniach, które wymagają słodkiego akcentu.Wtedy nie sięgam po cukier, lecz właśnie po miód. Karmelizowana cebula, duszona kapusta młoda, sos słodko-kwaśny itd. Ponadto dosładzam nim budynie, kremy, ciasta. Miód jest u mnie na porządku dziennym!

6. Ekstrakt waniliowy– używam tego w wersji domowej- laski wanilii zamoczone w alkoholu i odstawione na 2-4 miesiące. Po tym czasie, sięgam po niego przy każdych wypiekach. Taki ekstakt jest po prostu na wagę złota 🙂

7. Orzechy i migdały – przede wszystkim włoskie, laskowe, nerkowce, ziemne. Jako dodatek do dań głównych, przekąska czy oczywiście idealny “podkręcacz” wypieków. Orzechy uważam za jeden z lepszych dodatków do ciast. Do tego są 100% super food. Bez wad, produkt idealny!

8. Przecier/Koncentrat pomidorowy– bardzo często robię sosy pomidorowe do warzyw – potrawka, zapiekanka, warzywa duszone, roladki z warzywami itd. Dlatego bez pomidorowych baz nie wyobrażam sobie mojego gotowania. Takie wersje posiłków zajadam 3-4 razy na tydzień 😉

9. Kasza i ryż – gryczana i jaglana oraz ryż brązowy. Kaszę jaglanę jadam codziennie na śniadanie w różnych wariacjach – kakaowa, waniliowa, orzechowa jaglanka z mieszanką owoców. Gryczana oraz ryż stanowią element obiadu. Na moim talerzu kasza albo ryż “lądują” 3-4 razy w tygodniu. Ponadto wystarczy zmielić ziarna do młynka i tak uzyskujem domową mąkę bezglutenową. Bardzo często korzystam z takiej wersji mąki,aniżeli kupnej. Łączę z innymi mąkami i dodaję do ciast. Dzięki temu wypieki są bogatsze w wartości odżywcze 🙂

10. Ciecierzyca – uwielbiam kotlety na bazie ciecierzycy. Można robić niezliczoną liczbę wersji wegetariańskich oraz wegańskich kotlecików, a cieciorka jest do tego idealną bazą. Wystarczy otworzyć puszkę ( w przypadku zakupu konserwowej), przepłukać, zmielić i zacząć zabawę w kuchni.

To jest pierwsza część tego rodzajów wpisów. W niedługim czasie wrócę do Was z kolejną porcją moim kulinarnych niezbędników 🙂


Z chęcią też dowiem się, jakie produkty są dla Was kulinarnym MUST HAVE 🙂
Miłego wieczoru!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *